|
||||||||
Als ik de tel goed bijgehouden heb, is deze dame, die haar tijd verdeelt tussen Nashville en Austin, met deze “Tularosa” aan haar zevende plaat toe en bij elke plaat -dus ook nu weer- moet ik mij erover verbazen hoe het mogelijk is dat iemand met onmiskenbaar veel talent als deze jonge vrouw, in Europa niet op veel meer belangstelling kan rekenen. Soit, ik kan maar proberen daar iets aan te doen… Op deze “Tularose” herneemt Staphanie een aantal klassiekers uit de klassieke country en geeft ze die een Mexicaans bad van mariachi en musica norteña en komt op die manier uit bij de ok hier bekende vormen als ranchera, polkaen bolero.Dit is honky Tonk, maar dan overgezet naar een heuse Cantina: de lijn tussen kitsch en kunst is er soms flinterdun, maar Stephanie komt overal con brio goed terecht. De namen van de muzikanten zijn hier meestal onbekend, op die van Augie Meyers na: die zingt mee op “Ring of Fire”, dat, net als Dolly Parton’s “Jolene” een Spaanse én een Engelstalige versie meekrijgt op de plaat en waarvan ik denk te mogen zeggen dat de Spaanstalige covers beter klinken dat en Engelse, die nochtans zeer goed klinken. Dat Augie dan weer niet meedoet op “Is Anybody Goin’ to San Antone?”, is misschien wel een beetje vreemd, al is daar vast een goeie reden voor. Hoe dan ook: Stephanie’s versie doet de song allerminst oneer aan, al zette ze mij er toe aan om Charlie Pride’s origineel nog eens boven te halen…. Stephanie is uit San Antonio afkomstig en een betere voedingsbodem voor border-music is natuurlijk niet te vinden. Dat bewijst ze overvloedig met haar heerlijke covers van Loretta Lynn’s “You ain’t Woman Enough (to take my man)”, Patsy Cline’s “Walking After Midnight” en Joe South’s “Rose Garden”, dat we allemaal veel beter kennen in de versie van Lynn Anderson. Hank Williams’ “Cold Cold Heart” krijgt een heerlijk hikkende walsversie mee, terwijl Stephanie redelijk dicht bij Kris Kristofferson’s origineel blijft met “For The Good Times”. Dat kan dan weer niet gezegd worden van haar interpretatie van Tom T. Hall’s “Harper Valley PTA”, die helemaal naar de latin-kant vertaald wordt. Ray Charles’ “Seven Spanish Angels” wordt helemaal Tex-Mex en Buck Owens’ “Tiger by The Tail” krijgt een Doug Sahm-kleedje. Tenslotte is er ook nog een heel knappe versie van Merle Haggard’s “Silver Wings”, waarmee Stephanie tenvolle aantoont, waar het haar op deze plaat om te doen was: alom bekende songs uit de honky tonk-erfenis, helemaal verplaatsen naar de grensstreek met haar cantina’s. Dat ze daar prima in slaagt, levert het bewijs van haar groei als zangeres: deze dame kan nummers, die iedereen van A tot Z kan meezingen, toch dat nieuwe uitzicht geven, dat nodig is om een plaat als deze boeiend te houden. Ik was al even een fan van Stephanie Urbina Jones en een plaat als deze kan dat alleen maar versterken. Intussen is er ook een schitterende Kerst-single “Merryiachi Christmas” getiteld en wie mij een beetje kent, weet dat ik bij zulk nieuw helemaal verkocht ben. Binnenkort komt Stephanie onze kant uit en hopelijk steekt ze dan ook de kleine plas over, zodat we haar eens live aan het werk kunnen zien. Tot het zover is, kunnen we ons uitstekend bezig houden met deze bijzonder fijne coverplaat! (Dani Heyvaert)
|
||||||||
|
||||||||